Rowerem nad morze, przejechaliśmy trasę Zielonej 7

Zielona 7 to projekt trasy rowerowej Warszawa – Gdańsk stworzony przez Stowarzyszenie Zdrowy Rower. To malowniczy i spokojny szlak rowerowy, idealny na kilkudniowy wyjazd.

Rowerem nad morze – nie ma lepszego pomysłu na spontaniczny wypad rowerowy. Szczególnie, że trasa Zielona 7 prowadzi przez małe lokalne drogie najczęściej powiatowe i wojewódzkie, a całość da się przejechać po asfalcie (to dobra wiadomość dla wielbicieli szos). Dla nas była to doskonała okazja, żeby wypróbować swoje pierwsze kroki w bikepackingu, czyli minimalistycznej wersji podróży rowerowych z tylko najpotrzebniejszym ekwipunkiem.

Trasę można pokonać dość szybkim tempem w 2-3 dni, ale jeżeli chcecie trochę pokręcić się po okolicach to 4 dni będą optymalne.

WARSZAWA – MŁAWA (140 KM)

Wyjazd z Warszawy jak w przypadku każdego dużego miasta może sprawić małe problemy. Oczywiście lepiej unikać godzin szczytu. Najlepszym momentem tego fragmentu trasy jest przeprawa przez mosty w Nowym Dworze Mazowieckim. Najpierw przez Wisłę, a potem Narew. Tuż za Nowym Dworem Maz. wjechaliśmy w wiejskie dróżki i zrobiło się zdecydowanie przyjaźniej.

Charakterystycznym punktem tego etapu jest drewniany most w Jońcu. Dalej możemy zaobserwować typowe dla mazurskiego krajobrazu elementy takie jak przydrożne aleje drzew i zabytkowe cmentarze usytuowane przy drogach. Na końcu trasa prowadzi do Mławy. Jednym z wielu znajdujących się tam zabytków wartych obejrzenia jest Kościół Parafialny Św. Trójcy z 1477, oraz Ratusz z XVII w.

MŁAWA- OSTRÓDA  (100 km)

Wczesnym rankiem wyruszamy z Mławy, kierując się w stronę pól Grunwaldu, miejsca zasłużonego historią i tak lubianego przez naszych rodaków.  Ciekawostką, o której warto wspomnieć jest fakt, że w bezpośrednim sąsiedztwie grunwaldzkich pól znajduje się Dylewska Góra, będąca najwyższym szczytem Mazur. Skoro mowa o górkach to rzeczywiście tuż przed Ostródą pojawiło się kilka większych wzniesień, dla mieszkańców płaskiego Mazowsza to miła, ale też męcząca odmiana.

Wreszcie docieramy do Ostródy, gdzie znajduje się jezioro Drwęckie. Charakterystyczna dla tego miasta jest gotycka zabudowa. Ostróda jest połączona kanałowym szlakiem wodnym z Elblągiem.

Pomost w Ostródzie

OSTRÓDA – ELBLĄG (80 KM)

Jeden z ciekawszych fragmentów zwłaszcza dla fanów rowerów szosowych. Z Ostródy wyjechaliśmy nową drogą rowerową. Specjalny tunel teleportował nas pod trasą krają S7, a później ruszyliśmy dalej w kierunku Jeziora Szeląg Wielki. Dalej trasa Zielona 7 poprowadziła nas między innymi przez Morąg. Warto na moment się tu zatrzymać, aby obejrzeć w tym mieście gotycki ratusz z 1444 r., jak również Pałac zbudowany w latach 1562-71 r.

Odcinek pomiędzy Ostródą, a Morągiem

Kolejnym przystankiem był Pasłęk i znajdujący się tam zamek krzyżacki zbudowany ok. 1320 r. Z Pasłęka do Elbląga ruszyliśmy tak zwana starą siódemką, czyli dawną trasą krajową. Nieopodal znajduje się nowa trasa, przez co stara, szeroka droga pozbawiona jest dużego ruchu  samochodowego co nas bardzo ucieszyło.

Elbląg to jedno z większych miast na trasie Zielona 7. Dobrze zarezerwować sobie trochę więcej czasu, żeby na spokojnie odkryć to miasto.

ELBLĄG – GDAŃSK (72 KM)

Ostatni Etap trasy wiedzie już nad samo morze. Wyjazd z Elbląga może być trochę kłopotliwy, ale po kilkunastu kilometrach znowu znaleźliśmy się na małych lokalnych asfaltowych drogach. Po trasie minęliśmy kilka malowniczych miejscowości takich jak Marzęcino, Stobiec czy Tujsk.

Gdy wreszcie dotarliśmy do Stegny, szybko skierowaliśmy się na plażę. W szycie sezonu i przy dobrej pogodzie trudno nam było znaleść odrobine przestrzeni między parawanami 🙂 Ruszyliśmy dalej w stronę Mikoszewa, gdzie znajduje się przeprawa promowa.

Przeprawa promowa

Już po przeprawie do granic Gdańska zostaje jeszcze kilkanaście kilometrów. Gdańsk to spore miasto z bardzo dobrą infrastrukturą dla cyklistów. (sporo lepszą, niż w Warszawie) Na zakończenie przejazdu udaliśmy się na Długi Targ.

Rowery odpoczywają na plaży

Więcej informacji o trasie Zielona7, a także mapy, ślady GPS, czy bazy noclegów znajdziecie na stronie www.zielona7.pl

Tworzymy bloga InThisWay mając nadzieję, że przyda się Wam w planowaniu rowerowych przejażdżek. Chcemy Wam przekazywać praktyczne informacje o infrastrukturze, trasach rowerowych, sprzęcie i innych zagadnieniach które naszym zdaniem warto poznać zanim ruszycie w drogę.
Posts created 11

powiązane artykuły

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.